Popularyzacja matematyki

Pracownicy Studium Matematyki chętnie angażują się w popularyzację matematyki w szkołach, promując jednocześnie naszą uczelnię. Na zaproszenie nauczycieli matematyki ze szczecińskich szkół prowadzą zajęcia z uczniami w różnych formach dostosowanych do grup wiekowych uczestników. W przystępny sposób poruszają tematy z zakresu matematyki wyższej, przedstawiając ich ciekawe interpretacje i zastosowania lub zarys historyczny omawianego pojęcia.

W Studium Matematyki organizowane są także cykliczne zajęcia dla uczniów szkół spoza Szczecina.

Tematyka zajęć

Matematyczny tangram

Tangram to chińska układanka znana na całym świecie. Poprzez zabawę tą układanką przeniesiemy się do świata figur geometrycznych i ich podziałów. Dowiemy się też, czym zajmują się matematycy!

Grupa wiekowa: 13-16 lat
Wykładowca: dr Alicja Szymaszkiewicz

Wokół trójkąta Pascala

Co mają ze sobą wspólnego wzory skróconego mnożenia, ciąg Fibonacciego i trójkąt Sierpińskiego? Te, wydawałoby się odległe od siebie obiekty, łączy trójkąt Pascala. Ten, znany od wieków, trójkąt liczbowy ma wiele ciekawych właściwości, które będziemy mieli okazję poznać.

Grupa wiekowa: 13-16 lat
Wykładowca: dr Alicja Szymaszkiewicz

Mosty królewieckie początkiem teorii grafów

Początki teorii grafów sięgają XVIII wieku i są związane z mieszkańcami Królewca, których nurtowało pytanie, czy można tak zaplanować spacer po siedmiu mostach miasta, aby przejść po każdym z nich dokładnie jeden raz, żadnego nie pominąć i wrócić do punktu, w którym rozpoczęli wędrówkę. Poznamy odpowiedź na to pytanie słynnego matematyka Leonharda Eulera oraz algorytmy rozwiązywania tego typu problemów. Dowiemy się, jakie są zastosowania teorii grafów we współczesnym świecie.

Grupa wiekowa: 15-18 lat
Wykładowca: dr Monika Perl

Odległość z punktu widzenia matematyki – kwadratowe kule i nie tylko

Wszyscy potrafimy liczyć zwykłą odległość w otaczającej nas przestrzeni euklidesowej. Czasem jednak zwykła odległość euklidesowa nie odzwierciedla prawidłowo dystansu między dwoma punktami i trzeba zmodyfikować sposób liczenia. Powiemy sobie, czym jest odległość w matematyce, dlaczego warto czasem zmienić punkt widzenia i jakie to ma skutki dla znanych obiektów geometrycznych.

Grupa wiekowa: 15-19 lat
Wykładowca: dr Adam Bohonos

Zagadkowe – większe i mniejsze zbiory nieskończone.

Od czasów starożytnych ludzie zadawali sobie pytanie: Czy istnieje i czym jest nieskończoność? Zagadnienie to nurtowało filozofów od starożytnej Grecji po czasy współczesne. Opowiemy, jak matematyk Gorge Cantor pod koniec XIX wieku okiełznał nieskończoność i co z tego wynikło dla świata matematyki.

Grupa wiekowa: 15-19 lat
Wykładowca: dr Adam Bohonos

Matematyka wyborcza

Co jest głosem większości? Jak wybrać reprezentantów, żeby wyborcy byli zadowoleni? Czego oczekujemy po uczciwych wyborach? Kto decyduje o wynikach wyborów: ci, którzy głosują, czy komputer, który liczy głosy? O tych i innych aspektach naszej wolności oraz o różnych systemach wyborczych i związanych z nimi paradoksach porozmawiamy podczas referatu „Matematyka wyborcza”.

Grupa wiekowa: 14-20 lat
Wykładowca: dr hab. Ilona Iglewska-Nowak

Kongruencje

Kongruencje, czyli przystawanie liczb całkowitych. W czasie referatu poznajemy definicję i własności tej relacji, jak również różne przykłady zastosowań.

Grupa wiekowa: 14-20 lat
Wykładowca: dr hab. Ilona Iglewska-Nowak